FAMILJENBUS

torsdag, april 1

Tinitus...

När jag och Per skulle sova här om dagen så sa jag, det är så störigt det är något som brummar/pulserar i mitt öra och det har blivit värre...men det hörs mest när jag vilar eller om det är tyst runt om kring...Då sa Per du har nog tinitus...hamm men det pipper ju inte...men det behöver det visst inte göra...Så jag googlade runt lite och hittade detta;

Vad är tinnitus?Ljud som ingen annan kan höra… Det kan låta på många olika sätt t.ex. höga toner, brusljud, vattenfall, maskinljud.

Vad beror tinnitus på?Det är ingen sjukdom i sig själv, utan ett symptom som kan ha flera orsaker. Vanligaste orsaken är skador i innerörat som kan bero på ålder, buller och sjukdomar. På grund av skadan så skickas felaktiga signaler till hjärnan och man upplever ett ljud som om det kom utifrån.

Hur låter det? Tinnitusljud kan låta nästan hur som helst. Det förefaller vanligt att det låter som ett pipande eller tjutande ljud, men dova morrande ljud, motorljud, skärande ljud och mycket annat förekommer. Det kan förekomma att man uppfattar flera olika ljud. Ibland samtidigt, ibland växlande. Ljudet kan också variera i styrka, vara pulserande och förändras på många olika vis. Tinnitus brukar delas in i tre olika kategorier med avseende på svårighetsgrad. Kategori 1 är en förhållandevis lindrig tinnitus, kategori två är lite mer besvärande och den som har den typen hör ljudet vid vila och när vederbörande inte är koncentrerad på annat. Kategori 3 är den svåraste varianten. Den slår igenom alltid. Dag som natt oavsett vad bäraren är sysselsatt med, oavsett koncentration. Den typen av tinnitus påverkar hela livssituationen, kan störa nattsömnen, bidra till stress och depressionstillstånd. Sådan tinnitus ska utan undantag behandlas av läkare.

Så jag ska helt enkelt ringa och kolla upp detta...har inte störts av det innan men nu stör det mig när jag ska sova eller kollar på tv med ljudet lågt...Har ju opererat vänstra örat som det brumar i....dessutom tycker jag att jag börjat höra sämre speciellt dova ljud är svårt..




2 kommentarer:

  1. Sv: Tack för tipset! Har hört talas om sådana men inte vetat var man köper dem. Ska genast in o kolla på sidan :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag var redan framme hos honom när han började köra.. Borde gått tillbaks till vagnen direkt och betalt senare. Blev så paff att han körde, är ingen van bussåkare :P
    Nästa gång gör jag som du :)

    SvaraRadera